+359 886 230 151v.yordanova@adw.bg

Въведение в оптимизирането на сайт за търсачки

Глава 1: Въведение в Оптимизирането на сайт за търсачки

Какво е оптимизация за търсачки?

Оптимизирането за търсачки (SEO) се отнася до онези техники, които ще бъдат от полза за класирането на Вашия сайт на по-добра позиция в органичното търсене в търсачката. По този начин Вашият сайт ще стане по-достъпен за хората, които се интересуват от продукта или услугата, която вие предлагате.

Оптимизацията е част от една по-голяма тема – Search Engine Marketing (SEM) – термин, който обединява в себе си всички маркетингови стратегии при търсене. SEM обхваща не само резултатите от ограничното търсене, но и платените реклами. С платени реклами Вие можете да си платите, за да излиза Вашият сайт при първите резултати с реклами, когато извърши търсене по Вашата ключова дума или фраза.

Защо е важно за корпоративен сайт да се появява в резултатите на търсачката?

Ако говорим само за Google, той генерира над 694,000 търсения всяка секунда. Помислете над този факт. Всяка секунда, в която вашия сайт не е индексиран в Google, Вие губите потенциално стотици, ако не и хиляди възможности някой да посети Вашия сайт, да прочете Вашето съдържание и потенциално да си купи Вашия продукт или услуга. Прилагайки основните техники за оптимизация, както и някои по-сложни техники след това, Вие можете драстично да подобрите възможността Вашият сайт да се класира в търсачката и да привлечете нови потенциални клиенти.

Ами платените резултати от реклама? Да, Вие можете да платите, за да се класира вашия сайт в резултатите по определени ключови думи. Обаче, провеждането на кампании за платени реклами може да бъде скъпо за вашия бизнес, ако не знаете какво точно правите. Да не споменаваме също, че около 88% от потребителите в търсачките никога не кликат на платени реклами.

Най-важната цел на търсачката е да предостави на всеки потребител релевантна и качествена информация. Ето защо в интерес на потребителите, на търсачката и във Ваш личен е да се индексира сайтът Ви в ограничното търсене. Най-добре е да не провеждате платени кампании за реклами, докато не се запознаете отблизо с техниките за оптимизация и как да се класирате в органичното търсене.

Google замени телефонния указател

Outbound marketing, такъв каквъто го познаваме, вече не съществува. Той заемаше главна част от маркетинговия бюджет на всяка компания – жълти страници, вестници, радио реклами. За да просперира бизнесът Ви, трябваше да представите офертите си и да рекламирате пред лицето на абсолютно всеки. Е, вече не. Ерата на Интернет постави потребителите в своите рамки, така че да бъдат под контрол.

Никога не е било по-лесно за потребителите да изключат шума от реклами и оферти, които чуват всеки ден. След като вече няма как да хванете тяхното внимание чрез outbound marketing, трябва да пренасочите своите услия към Inbound marketing и да бъдете сигурни, че сте лесно откриваеми в интернет, когато потребителите ви търсят. Кога беше последния път, когато използвахте телефонния указател? Google е новият телефонен указател. Ако вашият сайт не е индексиран и оптимизиран да се показва на ключови думи и фрази, които са релевантни на това, което предлагате, цялото количество потенциален трафик отива при Вашите конкуренти.

Как работят търсачките?

Търсачките имат една цел – да ви предоставят възможно най-релевантните резултати във връзка с Вашето търсене. Ако търсачкаа успява да ви предостави информация, която отговаря на Вашите нужди, значи Вие сте един доволен потребител. А доволните потребители са по-склонни да отворят търсачката отново и отново, защото те получават резултатите, от които се нуждаят.

За да може търсачката да е способна да предостави релевантни резултати по търсенето на съответния потребител, тя трябва да има архив с цялата налична информация, от която да избере резултати. Всяка търсачка има свои методи за подбиране и приотизиране на съдържанието на един сайт. Независимо от специфичните тактики или използвание методи, този процес се нарича индексиране. Търсачките всъщност се опитват да сканират цялата онлайн вселена и да индексират всичката налична информация, за да могат да Ви го покажат, когато Вие въведете заявка за търсене.

Как търсачките правят това? Всяка търсачка има ботове и роботи, които непрекъснато сканират уеб пространството, индексират уебсайтове за съдържание и препращащи линкове от всяка страница до други страници. Ако Вашият сайт не е индексиран, не е възможно той да се появи в страниците с резултати на търсачката. Освен ако не управлявате shady online business или се опитвате да измамите търсачката в стремежите си да достигнете първите резултати в SERP, шансовете Вашият сайт да е индексиран са големи.

Големите търсачки като Google, Bing, Yahoo непрекъснато индексират стотици милиони, ако не и билиони уеб страници. Как те знаят какво да покажат в SERP, когато вие направите заявка за търсене? Търсачките имат предвид две главни неща, когато преценяват за какво е Вашия сайт и как да го приоритизират.

Съдържанието на Вашия сайт: Когато индексира страници, ботът на търсачката сканира всяка страница от Вашия сайт, търсейки указания за това какви теми покрива вашия сайт и сканира back-end code на сайта за определени тагове, описания и инструкции.

Кой е направил връзка към Вас: Ботът на търсачката сканира страници не само, за да ги индексира, но и за да провери за линкове от други страници към Вашия сайт. Колкото повече линкове има сайтът Ви на други сайтове, толкова повече влияние или авторитет има той. Всеки линк, който препраща към Вашия сайт се брои като вот на доверие към съдържанието на Вашия сайт. Също така, всеки отделен линк от външен сайт има различна тежест. Например, линк от сайт с висок авторитет като The New York Times (nytimes.com) ще даде на вашия сайт много по-голям тласък, отколкото линк от малък блог. Този тласък понякога е свързан с т. нар. link juice.

Когато е зададена заяка за търсене, търсачката търси в своя архив от индексирани страници за възможно най-релевантната информация и показва тези резултати в SERP. Резултатите са представени в списък по ред от най-релевантния и авторитетен резултат.

Ако Вие извършите същото търсене на различни търсачки, най-вероятно ще видите различни резултати на страницата с резултати (SERP). Това е така, защото всяка търсачка използва свой собствен приоритетен алгоритъм, който взима предвид множество от фактори, за да определи кои резултати да покаже на страницата с резултати, когато е извършено търсене.

Представям ви списък с няколко факора, които е възможно да влияят при алгоритъма на търсачките, когато решават дали да покажат определена информация в страниците с резултати:

  • Географското положение на търсещия потребител;
  • Представянето на сайта в миналото по определени категории (кликове, степен на отпадане и др);
  • Качеството на линковете (двупосочни линкове или еднопосочни линкове);
  • Съдържанието на страниците (ключови думи, тагове, картинки);
  • Back end code или HTML на страницата;
  • Вида на линка (споделяне в социалните мрежи, линк от media outlet, блог или др).

С 200B market cap, Google доминира на пазара на интернет търсачките. Google се превърна в лидер след като фундаментално революционизира начина, по който търсачките работят и предоставят на потребителите по-добри резултати чрез своя подобрен алгоритъм. С 64% пазарен дял, според Compete, Inc., Google е все още определян като основен иноватор и лидер в интернет търсенето.

В дните преди Google (1997г.), търсачките разчитаха главно на индексирането на съдържание на уеб страници и решаващи фактори като наситеност на ключовите думи, за да определят кои резултати да излизат на първи позиции в страниците с резултати. Този подход даде възможност да бъдат развити т. нар. black hat SEO тактики, в които собствениците на сайтове започнаха умишлно да наблъскват страниците си с ключови думи, за да могат да се класират първи в страниците с резултати, дори и техните страници да са напълно нерелевантни към търсенето на потребителя.

Какво е нужно, за да се класираме?

Не е трудно един сайт да бъде индексиран и дори да се класира в страниците с резултати на търсачките. От друга страна обаче, класирането на вашия сайт по определена ключова дума може да бъде сложно. Има три основни елемента, които търсачката има предвид, когато преценява на коя позиция да класира един сайт в страниците с резултати: ранк, авторитет и уместност.
Ранк
Ранкът е позицията, на която физически вашият сайт стои в страниците с резултати, когато специфично търсене бива извършено. Ако Вие стоите на 1-ва позиция в органичното търсене в страниците с резултати (не се обърквайте с платените реклами, които стоят най-отгоре), значи вашият Ранк е 1. Ако сайтът Ви е на втора позиция, значи Ранка Ви е 2 и така нататък. Както преди малко споменахме в темата: „Как работят търсачките?“, вашият ранк е индикатор за това колко релевантен и авторитетен е Вашият сайт в очите на търсачката, обвързано с определената заявка за търсене.

Проверяването на Ранка на вашия сайт за специфична ключова дума от време на време е важно за определянето на това дали Вашите SEO техники оказват влияние. Въпреки това, откакто се появиха толкова много други фактори извън Вашия контрол, когато става въпрос за Ранка, не се вманиачаваите върху него. Ако Вашия сайт преминава от 1 д 5 позиции по-нагоре в ранкирането от време на време, това е добре. Ако обаче той скочи с 10, 20 или 30 места нагоре в класацията, вече има смисъл да се потупате по гърба за добре свършената работа.

Авторитет
Както вече обсъждахме в „Как работят търсачките?“, търсачките определят колко авторитетно и доверено е съдържанието на Вашия сайт като изчисляват колко входящи линкове (линкове от други сайтове) има той. Въпреки това, броя на входящи линкове невинаги осигурява по-висок ранк. Търсачките следят също и колко авторитетен е сайтът, който е споделил ваш линк, каква текстова връзка е използвана, за да вложи линк към Вас и много други фактори, като например възрастта на Вашия домейн.

Вие можете да следите от време на време колко авторитетен е Вашия сайт като наблюдавате няколко различни метрики. Има най-различни инструменти наречени „Website Grader“, които ще Ви покажат колко домейна са споделили линк към вашия сайт, както и ще ви покажат Вашия Moz Rank. Moz Rank е метрика, разработена от SEOmoz’s, логаритмично изчислена скала от 1 до 10, която определя глобалния авторитет на линковете или тяхната популярност. Много е подобен на метриките за важност на линковете, използвани от търсачките (например Google PageRank).

Уместност
Уместността е един от най-критичните фактори на Оптимизацията на сайта. Търсачките не просто искат да видят, че вие използвате определени ключови думи, но също търсят и следи, чрез които да определят колко релевантно е Вашето съдържание за специфична заявка за търсене. Освен текста по вашите страници, търсачките ще прегледат структурата на Вашия сайт, употребата на ключовите думи в URL адреса, формата на страницата (например удебелен текст), и какви ключови думи са в заглавието на страницата в сравнение с тяхното присъствие в основния текст.
Докато няма никакъв начин да проверите колко релевантно е вашия сайт, има някакви SEO основни техники, които можете да използвате, за да покриете основните параметри и да сте сигурни, че давате на търсачките всяка добра възможност, по която да преценят Вашия сайт. Ще стигнем до този момент скоро.

Търсачките са изключително сложни. Основното при тях е, че те се опитват да мислят като човешки същества. Много е лесно да бъдете хванати, че модифицирате съдържанието по вашия сайт, само за да се класирате в търсенето. Ако усетите, че създавате съдържание насочено изцяло към търсачката, замислете се за момент защо го правите.

Long-Tail Концепция и Теория

За да се класира вашия сайт в търсачката, трябва да поемете по пътя на най-малкото съпротивление. Докато се опитвате да се класирате по ключова дума с висока конкуренция и това ви изглежда като логичен подход, това най-вероятно ще доведе до много разочарование и изхабени ресурси. Също е възможно да получавате трафик от тези ключови думи, но той да не е правилно таргетиран и хората, които посещават сайта Ви да нямат никакъв интерес към това, което предлагате.

Приемете всяко едно търсене, което въвежда потребителя, като една снежинка – всяка една е уникална и различна от останалите. Има билиони уникални заявки за търсене повече отколкото масови такива. Всъщност, ако сравните трафика, който идва към Вашия сайт от по-популярните ключови думи, с които търсят потребителите, ще забележите, че той е в пъти по-малко от трафика, който генерира сайта Ви, от уникалните търсения. Това се нарича long-tail .

Важен компонент от оптимизацията е изборът на правилни ключови думи за Вашия сайт. Ако продавате обувки, вие може да искате сайта да се класира за ключова дума „магазин за обувки“, но шансовете да се класирате да бъдат малки, тъй като това е ключова дума с висока конкуренция. Можете за сметка на това да оптимизирате различни страници на сайта за различните видове обувки, които продавате. В този случай бихте имали много по-голям успех, и би било по-лесно сайтът да се класира на първи позиции в страницата с резултати. Ключова дума като „червени обувки за тенис Velcro“ (long-tail keyword or term) е добър пример. Разбира се, броят на хората, които ще търсят „червени обувки за тенис Velcro” е много по-малък от броя хора, които търсят „магазин за обувки“, но вие можете да бъдете сигурни, че тези, които търсят обувките за тенис биха били по-склонни да направят поръчка.

Ето защо long-tail ключовите думи са толкова ефективни. Те таргетират хората, които искат да направят определено действие, като например да си купят нещо, или да търсят специфична информация, като например „как да…“ или услуга, която може да реши техния проблем. Избирайки да оптимизирате сайта си с long-tail ключови думи, вие ще видите колко по-лесно е да се класирате в търсачките и да си докарате таргетиран качествен трафик, който да ви гарантира клиенти.

Съдържанието е най-важната част от оптимизацията

Без богато съдържание много трудно ще успеете да класирате един сайт по конкретни ключови думи и да генерирате трафик към него. Освен това, ако вашето съдържание не е полезно и не обогатява потребителите с нова информация, ще Ви бъде много трудно да получите клиенти.

Невъзможно е да се предскаже колко човека ще търсят една и съща информация и какви ключови думи ще използват при търсенето. Единствения начин да Ви намерят потребителите, е да генерирате голямо количество съдържание. Колкото повече информация и страници публикувате, толкова по-големи шансове имате за класиране в търсачките. Може да се направи аналогия с лотарийните билети. Колкото повече билети пускае, толкова по-големи са възможностите да спечелите от лотарията. Представете си, че всяка нова страница, която пускате, е лотариен билет. Колкото повече страници имате, толкова по-големи шансове имате да се класирате в търсачката.

Както вече знаете, търсачките са интелигентни. Ако генерирате множество страници по една тема, само ще си загубите времето. Трябва да създавате голямо количество съдържание, което засяга много теми. Има различни начини, по които можете да използвате информацията, за да увеличите вашето онлайн присъствие и да подобрите шансовете да се класирате на по-висока позиция, но без да се повтаряте. Ще Ви дадем няколко примера:

Главна страница: Използвайте главната страница, за да обхванете всички аспекти на продукта/услугата, която предлагате и да предадете най-доброто послание на вашите потребители. Ако някога е съществувало главо място за оптимизиране на ключови думи, това е вашата главна страница.

Страници с вашите продукти/услуги: Ако предлагате продукти и/или услуги, създайте уникална страница за всеки един от тях.

Страница с полезни връзки: Направете една страница, която да включва линкове към други страници от Вашия сайт, в които има полезна информация, съвети и др.

Блог: Блогът е един уникален начин да поддържате сайта си up-to-date, докато създавате нови и нови страници със съдържание. Системното списване на блог (веднъж в седмицата е достатъчно) може да има сериозен ефект върху оптимизирането на сайта, защото всеки нов блог пост е нова страница от Вашия сайт.

Докато търсите в интернет информация за SEO, може да попаднете на статии, които се отнасят за наситеността на ключовата дума (колко често споменавате една ключова дума на страница). Въпреки че използването на подход като този може да звучи логично, не е препоръчително. Запомнете: не пишете съдържание за търсачката. Пишете съдържание за вашата аудитория от читатели и всичко останало ще е наред. Уверете се, че всяка страница има ясна цел и е насочена към една тема.

Как да разработим SEO стратегия?

Когато разработвате SEO стратегия, е най-добре да разделите начинанието си на 2 части: вътрешна и външна оптимизация. Вътрешната оптимизация обхваща всичко, което можете да контролирате на всяка една страница от сайта Ви, като го правите по-лесен за откриване от търсачката, за индексиране и за разбиране на основните теми, по които сте генерирали съдържание. Външната оптимизация обхваща онези аспекти от SEO, които се случват извън вашия сайт, като например качествените входящи линкове от други сайтове. Нека първо се занимаем с вътрешната оптимизация, а след това ще обърнем внимание и на външната оптимизация.